27 Kasım 2008 Perşembe

ŞİRKET ANA SÖZLEŞME ÖRNEKLERİ

ASANSÖR (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her çeşit asansör ve malzemelerinin montajı, komple imalatı, alım satımı, bakım onarım, revizyon ve yenileme çalışmaları ile arıza giderme hizmetlerini yapmak, yaptırmak, taahhüdü, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Yürüyen merdivenlerin ve bantlı konvektörlerin montaj, alım satım, imalat, revizyon, bakım ve onarım hizmetlerini yapmak, yaptırmak.
-Konusu ile ilgili elektrik, elektronik cihaz ile yedek parça malzemelerinin alım satım ticaretini, elektrik tesisat işleri bakım ve onarım hizmetlerini yapmak.
-Konusu ile ilgili elektrikli güvenlik sistemlerinin ticaret, montaj, bakım ve onarımını yapmak.

AYAKKABI (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her türlü bay, bayan, çocuk spor ayakkabıları, botlar, her türlü lastik, plastik, deri ayakkabı, terlik, çizme, çanta, bavul, kemer, cüzdan, tüm saraciye emtiasının giyim eşyalarının imalatı, toptan ve perakende alım satımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Konusu ile ilgili her türlü malzeme, hammadde, mamul ve malzemelerin alımını, satımını,ithalat ve ihracatını yapmak.
-Konusu ile ilgili olarak her türlü makine alım satımı, ithalat ve ihracatını yapmak
-Her nevi ayakkabı, terlik yapımında kullanılan poliüretan, PVC taban ve kalıplarının toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her nevi ayakkabı tabanı, kösele ve ayakkabılarda kullanılan her çeşit astarlık ber, aksesuar, toka, bağ, bombe, tela vb. malzemeler ökçeler, ökçe kalıpları, vardelaların toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.


BAHARAT-KURUYEMİŞ (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her türlü baharat, bakliyat, şifalı bitkiler, çay, kuru kahve, çekirdek kahve, hazır kahve, süt tozu, şeker, krema, kahve sütü, Türk kahvesi, kuru yemiş ve baharat çeşitlerinin, çekirdek, ay çekirdeği, fındık, fıstık ve benzeri kuruyemiş çeşitleri ve çereziye, kahve ve diğer yan ürünlerinin, kakao ve benzeri maddeleri almak, satmak, ithalat ve ihracatını yapmak, bu maddeleri işlemek, kavurmak, öğütmek, paketlemek ve ambalajlamak, dağıtımını yapmak.
-Kahve, kakao ve benzeri maddelerden gıda maddeleri üretmek, toptan ve perakende yurt içinde ve yurt dışında satmak, ihraç etmek.

BİLGİSAYAR (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
Bilgisayar alım satımı, ithalatını, ihracatını yapmak, bunların montaj, tamir, bakım ve onarımını yapmak.
-Bilgisayar yedek parçaları imalatı, alım satımını, ithalat, ihracatını yapmak, montajını yapmak.
-Her türlü bilgisayar sarf malzeme alım satımını yapmak, bilgisayar programı yazmak ve program lisansı almak.
-Her marka bilgisayar ve bilgisayar donanımının ithalatı, ihracatı ve dahili ticaretini, tüm bilgisayar ve yan donanımları birimleri mikrofilm faksim ile bunlar gibi tüm bilişim sistemleri ,endüstriyel büro otomasyon, tüm yazılım ve donanım faaliyetleri servis büro hizmetleri vermek. internet üzerinden her türlü bilgi, ses ve görüntü hizmeti vermek, internet sitesi hazırlamak, hazırlatmak ve internet servis sağlayıcılığı yapmak.
-Her marka bilgisayar ve alt mikro işlemcileri ile bilgi kaydedici, saklayıcı, yazıcı, çizici, iletici, gösterici, tahvil edici, yorumlayıcı cihaz aksesuar donanım ünite parça ve yedek parçaları üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak, montajı, servisi.
-Ticari amaçlı bilgi işlem merkezleri kurmak, bu merkezlerin yurtiçi ve yurtdışı data şebekeleri ile irtibatını sağlamak.
-Veri hazırlama, onarma, düzenleme işlemleri veya hizmetlerini yapmak, satmak, yada bunları kiraya vermek, internet üzerinde yayınlamak.
-Her türlü bilgisayar sistemleri, yazılım ve donanım destek ve danışmanlık hizmetlerini sağlamak.
-Bilgisayar programlarının ve bilgisayar kontrolü sistemlerin üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatı, montajı, bakımı için gerekli ham mamul yarı mamul sistemlerinin ünitelerin parçaların ve yedeklerinin ve bunlara uygun her türlü bilgisayarlar ile kontrol edilebilecek ve gelecekte uygulanabilecek teknolojide imal edilmiş mamul ve yarı mamul parça sistem ve üniteler olarak üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Bilgisayar sistemlerinin kurulması ve bunun için her türlü elektrik elektronik donanımın toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatı, montajını yapmak.
-Bilgisayar makineleri, donanımları, yazılımları ve sistemleri ile disk, disket, manyetik bant, yazıcı şeridi, kartuş vb. bilgisayar tüketim malzemeleri ve bilgi teknolojilerinin üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Kamu, özel ve tüzel kişilere bilgisayar yazılım ve donanım seçiminde fizibilite raporları hazırlamak, mühendislik, müşavirlik, destek ve servis hizmeti almak, vermek.







BOYA (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her türlü boya ve boya malzemelerinin, kimyevi maddeler, yapı kimyasalları, vernik ve incelticilerinin imalatını, toptan ve perakende ticaretini yapmak, ithalat ve ihracatını yapmak
-Halı, kilim, battaniye, yastık ve yolluk, her nevi tekstil ve tekstil ürünleri ile deri ürünleri, her nevi kumaş örme iplik elyaf ve her türlü iç ve dış giyim ile ilgili her türlü ham madde yarı mamul ve mamul maddelerin boyaların kimyasal yabancı maddelerin kimyasal müstahzarların alım ve satımı, yurt içinde ve yurt dışında üretilmesi, ithalat ve ihracatı.
-İmalat, ticaret ve hizmet sektörleri ile nihai tüketimde kullanılan her türlü toz ve yaş boya, tabii, sentetik ve madeni boyalar, astar boya, silikonlu ve silikonsuz mat boyalar, ahşap, metalik, plastik iç ve dış yüzey boyaları üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.

BÜRO TEMİZLİĞİ (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Kamu kurum ve kuruluşları, ev, iş hanı, iş merkezi, toplu konut, özel binalar, hastaneler, sosyal tesisler, okullar, turistik tesisler, otel ve motellerin iç ve dış bina bahçe, kazan daireleri temizlikleri ile her türlü şahıs ve hükmi şahıs işletmelerinin temizlik iş ve işlemlerinin yapılması veya yaptırılması.
-Bu binaların çevre temizleme, haşere, sürüngen ve kemirgen kontrolü ve ilaçlama, dezenfekte hizmetlerini yapmak ve yaptırmak, temizlik malzemesi ve ekipmanları ile personelin temin ve çalıştırılması

CAM (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her nevi cam ve cam ürünleri, her kalınlık ve ebatta düz cam, ısı cam, telli, buzlu, renkli cam, pencere-vitrin camları, oto camları ve her türlü aynanın üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü cam ve aynanın rodaj, bizote, kumlama, boyama, vitray ve cam süsleme işlerini yapmak.
-Camcılıkta kullanılan ham madde, yarı mamul, yardımcı madde, montaj ve yapıştırma maddelerinin toptan ve perakende alım satımı, ithalat ve ihracatını yapmak.

CANLI HAYVAN (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her türlü canlı hayvan toptan ve perakende almak, satmak, ithalatını ve ihracatını yapmak.
-Besicilik ve hayvan üretimi, yetiştiriciliği yapmak.
-Kedi, köpek, her türlü kuş, kaplumbağa, timsah, yılan, kertenkele, bukalemun gibi tüm evcil ve evcil olmayan hayvanları yetiştirmek, çoğaltmak,
-Her türlü evcil ve evcil olmayan hayvanlarla ilgili hayvan yemi, aksesuarları, kuş kafesi ve tüm ihtiyaçlarını, muhteva eden emtia ve mamulleri toptan ve perakende olarak alıp satmak, ithalatı ve ihracatını yapmak.
-Hayvanlarla ilgili pansiyon, çiftlik, hastane, barınma evleri açmak ve organizasyonunu yapmak.
-Her türlü akvaryum ve akvaryum malzemeleri, akvaryum balığı, balık yemi, akvaryum için gerekli olan hava motoru, akvaryum kumu, akvaryum için su ısıtıcısı, akvaryum süs ve aksesuarlarını toptan ve perakende olarak alım satımı, ithalat ve ihracatını yapmak.

ÇADIR – BRANDA (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her türlü çadır ve branda imalatını, dağıtımını, pazarlamasını ve montajını yapmak.
-Deniz şemsiyesi, tente imalatı, alım satımı, dağıtımı, pazarlamasını yapmak.
-Konusu ile ilgili malzemelerin alım satımı, ticareti, montajını yapmak, periyodik bakımlarını üstlenmek, malzeme alımı ve satımı yapmak, bu malzemelerin ithalatı ve ihracatını yapmak.

ÇİÇEKÇİLİK (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Açıkta ve örtü altında her türlü çiçek seracılığı ile ilgili üretim, alım satımı, pazarlaması, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü iç ve dış mekan süs bitkileri, kesme ve saksı çiçekleri üretmek, alıp satmak, ithalat ve ihracatını yapmak, satımsal ve peyzaj projeleri ile sulama projeleri yapmak, peyzajla ilgili konularda danışmanlık ve bakım hizmetleri yürütmek.
-Konusu ile her türlü tohum, fide, fidan alıp satmak, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Konusu ile ilgili her türlü bitki çimlendirme, köklendirme ve yetiştirme ortamları yaratmak, alıp satmak, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü yapay ve doğal çiçek malzemelerinin toptan ve perakende ticareti, ithalatını, ihracatını yapmak.
-Çiçeklerle ilgili sera ve camekanlar için gerekli malzemelerin alımı, satımı, kurulması, kiralanması.

DAYANIKLI TÜKETİM
-Her türlü dayanıklı tüketim malları, buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, televizyon, video, teyp, radyo, mutfak robotları, saç kurutma makinası, müzik seti, fırın, şofben, elektrik süpürgesi, uydu anteni, tv sehpaları, elektrikli ve elektriksiz küçük ev aletleri, elektrikli ısıtıcılar, her türlü elektrik ve elektronik eşya, beyaz eşya, oto teyp, cd çalar, dvd, vcd ve benzeri ürünlerin ve sarf malzemelerinin alımını, satımını ve pazarlamasını, ithalatını, ihracatını, toptan ve perakende olarak yapmak, bakım, onarım ve servis hizmetlerini yapmak, yedek parçalarının ticaretini yapmak.
-Her türlü bisiklet, motosiklet ticareti yapmak, yedek parçalarının ticaretini yapmak.
-Şirket yurt içinde ve yurt dışında her türlü ısıtma,soğutma,havalandırma,sistem ve cihazlarının elektrikli ve elektronik aletlerin ,alım ve satımını,tamir ve bakımını,tesisat proje taahhüt işlerini,ithalat ve ihracatını yapar.Servis hizmetleri verir.






DEFİN CENAZE HİZMETLERİ (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Cenaze defin hizmetleri vermek.
-Cenaze defin hizmetleri ile ilgili bütün kapsamı ile, defin, mevlüt, yemek, tabldot, cenaze nakilleri, tüm bu işleri yurt içi ve yurt dışı düzeyinde yapmak ve yaygınlaştırmak.
-Defin ve cenaze hizmetleri ile ilgili her türlü hammadde, mamul ve malzemenin alımı ve satımını yapmak.
-Defin ve cenaze hizmetlerini dinsel ve yasal kapsamı ile organize etmek.

DERİ (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Her türlü ham deri, suni deri, işlenmiş deri, yan ürünleri, vinleks ve benzeri gibi ürünlerin imalatı, alım satımı, ithalat ve ihracatını yapmak,
-Ham deriden, mamul deri, kösele ve süet üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her nevi deri, güderi ve deriden mamul giyim eşyası; kürk, mont, kaban, ceket, yelek gibi ürünlerin üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Deriden mamul kalemlik, kitaplık gibi ürünlerin üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü deri, kemer, çanta, cüzdan, giyim ve kıyafet benzeri deri ürünleri imal etmek, imal ettirmek, alım satımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü deri ürünleri için düğme, toka, her türlü metal aksesuar alım satımı yapmak.

EMLAK (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)

-Her türlü gayrimenkul almak, satmak ve komisyonculuğunu yapmak.
-Yabancıların mal edinme yasalarından faydalanarak edinecekleri gayri menkuller üzerinde gerekli araştırmalar yapmak ve bunları satın almaları sonucunda gerekli ve kamu kurum ve kuruluşlarındaki işlemleri takip etmek.
-Her türlü arazi,arsa,daire,ev,dükkan,işyeri ve diğer emlak alımı, satımı ve kiralanmasına aracılık etmek.
-Emlak konusu ile ilgili hizmetlerde bulunmak ve sözleşmeler düzenlemek.
-Her nevi gayrimenkul malların şirket veya başkası namına alımı, satımı, pazarlamasını yapmak.
-Komisyon mukabilinde yurt içinde ve yurt dışında her nevi gayrimenkul alımı, satımı, pazarlamasını yapmak.

ENDÜSTRİYEL MAKİNE (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
-Yurt içinde ve yurt dışında her türlü endüstriyel çamaşırhane makineleri ve çamaşır makineleri ürünleri aksesuarları, çamaşırhane makinelerinde ve çamaşır makinelerinde kullanılan her türlü ürünün imalatı, alımı, satımı, ithalatı, ihracatı, pazarlamasını ve ticaretini yapmak.
-Her türlü endüstriyel çamaşırhane makineleri ve çamaşır makineleri, yedek parçaları, aksesuarları ile ilgili servisler kurmak, işletmek.
-Her türlü sanayi ve iş makineleri,cihazları ile bunlara ait yedek parçaları, teçhizat ve ekipmanlarının üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Sanayide kullanılan alüminyum, ahşap, pvc işleme makineleri, kesici ve delici makinelerin üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Bilumum elektrikli ve elektronik makine üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak, tamir ve montajını yapmak.
-Her türlü tekstil makinelerinin imalatı, bu makinelerin tüm malzemelerinin ve aksamlarının üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.

ENERJİ ÜRETİM (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)
Elektrik enerjisi üretim tesisi kurulması, işletmeye alınması, kiralanması, elektrik enerjisi üretimi, üretilen elektrik enerjisinin ve/veya kapasitenin müşterilere satışı ile iştigal eder. Şirket bu amacını gerçekleştirmek üzere elektrik piyasası mevzuatına uygun olarak aşağıdaki konularda faaliyette bulunacaktır:

1) Elektrik enerjisi üretmek amacıyla her türlü tesisi kurmak, işletmeye almak, devralmak, kiralamak, kiraya vermek,
2) Üretilen elektrik enerjisi ve/veya kapasiteyi toptan satış lisansı sahibi tüzel kişilere, perakende lisansı sahibi tüzel kişilere ve serbest tüketicilere ikili anlaşmalar yoluyla satmak,
3) Kontrol oluşturmaksızın kurulmuş veya kurulacak dağıtım şirketleri ile iştirak ilişkisine girmek,
4) Kurulmuş veya kurulacak elektrik enerjisi üretim şirketleri ile iştirak ilişkisine girmek.

Diğer taraftan Şirket, amaç ve konusu ile ilgili hususları gerçekleştirmek için Şirket faaliyetleri ile sınırlı olmak kaydıyla aşağıdaki hususlar ile de iştigal edebilir;

a) Faaliyet konuları ile ilgili olarak, acenteler, mümessillikler, şubeler açmak ve pazarlamacılık faaliyetinde bulunmak.
b) Faaliyet konuları ile ilgili olarak, yurtiçi ve yurtdışından makine ve ekipman kiralamak, satın almak ve satmak,
c) Faaliyet konuları ile ilgili olarak tesisleri kiralamak, satın almak, satmak ve işletmek,
d) Faaliyet konuları ile ilgili olarak her türlü menkul ve gayrimenkul mal ve araç edinmek, bunları işletmek, satın almak, satmak, ipotek almak ve vermek, gayrimenkula müteallik, tevhit, ifraz, terk, irtifak hakkı tesisi ve benzeri tüm işlemleri yapmak, Şirketlin leh ve aleyhine ayni haklar tesis etmek,
e) Kendi ihtiyacı için para temini amacıyla yerli veya yabancı şirket ve bankalardan uzun, orta ve kısa vadeli krediler almak, müşterek borçlu ve müteselsil kefil olmak veya yalnızca kefil olmak,
f) Faaliyet konuları ile ilgili olarak yerli ve/veya yabancı şirketler ile anlaşmalar yapıp, yurtiçi ve yurtdışında ihalelere girmek ve taahhütte bulunmak,
g) Kurucu olarak katıldığı ve iştirak ettiği mevcut veya kurulacak şirketlerin idare ve teknik organizasyonlarını sağlamak,
h) Faaliyet konusu ile ilgili yerli ve yabancı şahıs şirketleri, sermaye şirketleri, adi şirket ve gerçek kişilerle yabancı sermayeli şirketler, adi ortaklıklar ve iş ortaklıkları kurmak, kurulmuş ortaklıklara katılmak, bunların hisse senetlerini ve tahvillerini aracılık etmemek kaydıyla almak ve satmak,
i) Faaliyet konularına giren sınai ve ticari yatırımlarda bulunmak,
j) Amacı ile ilgili olarak marka, ihtira beratı, (know-how) ve diğer sınai mülkiyet haklarını iktisap etmek, devir ve ferağ etmek ve bunlar üzerinde lisans anlaşmaları yapmak.

FOTOĞRAFÇILIK (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)

-Fotoğrafçılık işleri yapmak. Fotoğrafçılık stüdyoları kurmak, bu iş ile ilgili film, fotoğraf makinası ve diğer tüm malzeme ticaretini yapmak.
-Fotoğrafçılık işlerini, kamera ve diğer dijital sistemlerle kayıt ederek video, vcd ve tüm bilgisayar tekniklerini kullanıp ürünler haline getirerek ve klasik fotoğrafçılık teknikleriyle tab yapmak, yaptırmak, satmak.
FUARCILIK (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor. Ayrıca sadece bu sektörle iştigal edebilir.)
-Yurt içinde ve yurt dışında her türlü fuar düzenlemek ve bu faaliyetin tanıtımı amacıyla yayıncılık reklamcılık ve organizasyon işleri yapmak. Fuar konusuyla ilgili olmak kaydıyla kongre, seminer, sempozyum ve benzeri faaliyetlerde bulunmak.
-Şirket amacını gerçekleştirmek için her türlü gayrimenkul alabilir satabilir, kiralar, kiraya verir, bunlar üzerinde ayni ve şahsi her türlü hakları tesis edebilir,ipotek alabilir, ipotek verebilir ve ipotekleri fek edebilir. Şirket gayrimenkulları üzerinde irtifak, intifa, sükna, gayrimenkul mükellefiyeti, kat irtifakı, kat mülkiyeti tesis edilebilir.Her türlü gayri menkullerle ilgili olarak tapu daireleri nezdinde cins tashihi, ifraz, tevhid, taksim, parselasyon ile ilgili her nevi muamele ve tasarrufları gerçekleştirebilir. Şirketin amacı ile ilgili olarak marka ihtira beratı, ustalık (know-how) ve diğer sınai mülkiyet hakları iktisap etmek devir ve ferağ etmek bunlar üzerinde lisans anlaşmaları yapmak. Şirket faaliyet konularına giren işleri yapan hakiki ve hükmi şahıslarla ortak girişimlerde bulunabilir, mevcut ticari işletmelere iştirak edebilir ve onların hisselerini ve tahvillerini ve diğer menkul kıymetleri aracılık yapmamak kaydıyla alabilir satabilir.

GIDA (Üretim-imalat olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)

-Her türlü gıda maddelerinin üretimi, toptan ve perakende alımı, satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-İnsanların beslenmesinde önemli bir etkinliği olan ve gıda sektörüne konu teşkil eden her nevi sıcak, soğuk, dondurulmuş, kurutulmuş, ve konsantresi yapılmış besin maddelerinin pazarlanması konusunda toptan ve perakende satış yapmak amacı ile gerekli olan satış mağazalarını açmak ve işletmek.
-Her türlü bebek mamalarının üretimi, toptan ve perakende alım satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü dana, sığır, koyun, kuzu, keçi eti toptan ve perakende alımı, satımı, ithalatı ve ihracatını yapmak. Her türlü kümes hayvanları etlerinin toptan ve perakende alım ve satımını yapmak.
-Un, şeker ve sütten mamul her türlü gıdaların yaş meyve ve sebzelerin, tahıl ürünlerinin hububat ve bakliyatların, kakaoların, un haline getirilmiş, konsantre edilmiş, konserve ve salamura halde bulunan her türlü gıda maddesinin, her türlü yağların toptan ve perakende ticareti, ithalatı ve ihracatını yapmak.
-Sucuk, salam, sosis, pastırma, kavurma, soslar, ketçaplar, salçalar, mayonez sosu, salata sosları ve salata barlarının ithalatı, ihracatı, toptan ve perakende ticaretini yapmak.
-Kültür ve doğal mantarlardan oluşan gıda maddelerinin ve bu mamullerden oluşan konserve turşu ve dondurulmuş gıda maddelerinin toptan ve perakende ticareti, ithalatı ve ihracatını yapmak.
-Her türlü ham ve orijinal hayvan bağırsağı ve suni bağırsak ürünlerinin yurt içi ve yurt dışından alınması, satılması, pazarlaması ithalatı ve ihracatını yapmak.
-Yaş sebze ve meyvelerin yenilir köklerinin, yumrularının, çiçeklerinin ve bunların mahsullerinin, bakliyat, soğan, sarımsak, susam, soya, badem, çam fıstığı ürünlerinin, zeytin, fındık, kuru üzüm, çay ve hububat gibi gıda ürünlerinin alım satımı, ithalat, ihracatı, toptan ve perakende ticareti, pazarlamasını yapmak ve yaptırmak.
-Zeytin alım satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Her türlü zeytinyağı, ayçiçek, mısırözü, fındık yağlarının üretimi, toptan ve perakende alımı satımı, dağıtımı, ithalat ve ihracatını yapmak.
-Taze ve kuru tüm yiyecekler, meyvalar, marmelatlar, reçel, şekerli ve şekersiz yiyecekler, içecekler ve tüm gıda maddeleri almak, satmak, pazarlamak, ithalat ve ihracatını yapmak.

GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor. Ayrıca sadece bu sektörle iştigal edebilir.)
-4458 sayılı Gümrük kanunu ve gümrük yönetmeliğinde belirtilen yasal haklar çerçevesinde gümrük müşavirliğince hakiki ve hükmi şahıslar adına dolaylı temsil sıfatıyla Türkiye gümrük bölgesi içinde eşyanın gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulmasına ilişkin her türlü gümrük işlemini takip edip sonuçlandırmak.
-Konusu ile ilgili her türlü müşavirlik hizmeti vermek.
-Şirket amacını gerçekleştirmek için her türlü gayrimenkul alabilir, satabilir, kiralar, kiraya verir bunlar üzerinde ayni ve şahsi her türlü hakları tesis edebilir, ipotek alabilir, ipotek verebilir ve ipotekleri fek edebilir. Şirket gayri menkulleri üzerinde irtifak, intifa, sükna, gayrimenkul mükellefiyeti, kat irtifakı, kat mülkiyeti tesis edebilir. Her türlü gayri menkullerle ilgili olarak tapu daireleri nezdinde cins tashihi, ifraz, tevhid, taksim, parselasyon ile ilgili her nevi muamele ve tasarrufları gerçekleştirebilir.




GÜZELLİK MERKEZİ (Hizmet olduğu için unvanda geçmesi gerekiyor.)


MESLEKİ KONULAR(ÖNEMLİ) MALİ KONULARDA NELERİ BİLMELİ
1- İlk defa İşe başlayacak mükellefler 10 gün içinde, işi bırakan mükellef de işi bıraktığı tarihten itibaren 30 gün içinde vergi dairesine yazılı bildirimde bulunmak zorundadır. 2- Perakende fiş kesme sınırını aşan her türlü mal ve hizmet teslimi için, bedeli tahsil olsun veya olmasın yedi gün içinde "fatura" kesilmesi zorunludur. Bunun altındaki alışverişler ve hizmetler için "yazar kasa fişi" düzenlenmeli, ancak, müşteri isterse, tutarı ne olursa olsun fatura kesilmesi gerekmektedir. 3- Fatura tanzim edilirken içeriği tam olarak doldurulmalı, alıcının adı,soyadı/ünvanı,adresi açık olarak yazılmalı, satılan mal veya hizmetin cinsi ve miktarı belirtilmeli ve mutlaka mürekkepli kalem veya daktilo ile doldurulmalıdır. 4- İşyerinden nihai tüketiciye yapılan belgeli satışlar haricindeki tüm emtia nakli için sevk irsaliyesi düzenlenmek zorundadır. Sevk irsaliyesinin üzerine fiili sevk tarihi (irsaliyeli fatura kullanılıyorsa sevk saati , sevk ve düzenleme tarihinin) bulunması zorunludur. Sevk tarihinden sonraki 7 gün içinde sevk edilen malın faturası ay atlamadan düzenlenmelidir 5- Mal işyerinizde teslim edilmiş ise faturanın altına "İş bu fatura muhteviyatı iş yerinde teslim edilmiştir." şerhi konulmalıdır. 6- İptal olan faturaların iptal nedenleri fatura üzerine yazılmalı ve aslı sureti ile birlikte saklanmalıdır. Yazılan iptal nedeni kanuna aykırı olmamalıdır 7- Yazar Kasa fişinizin ve düzenlediğiniz faturaların okunaklı olmaması, yazarkasa tarih ve saat ayarlarının doğru olmaması usulsüzlük cezasını gerektirir 8- Teslimin yapıldığını ispatlamak için satış faturası veya sevk irsaliyesinde alıcıya "Tam ve Noksansız Teslim Aldım" şeklinde not yazdırıp imzalatınız. Müşterinizin bizzat kendisi veya yetkilisi imzalaması gerekmektedir. Alacağınızla ilgili ihtilaf halinde özellikle aranılmaktadır. 9- Kredi Kartı ile yapılan satışların Ödeme kaydedici Cihaz ile yapılması halinde kredi departmanı muhakkak kullanılmalıdır. Aksi takdirde belge düzenlenmeme cezasıyla karşılaşırsınız. 10- Sahte belge (Naylon Fatura) kullanmak 18 aydan 3 yıla kadar ağır hapis cezası, muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge kullanmak ise 6 aydan 3 yıla kadar hapis cezası uygulanır. KDV indirimi reddedilir, 3 kat vergi ziya cezası uygulanır ve uzlaşma kapsamı dışında bırakılır. 11- Sahte belge iddiası ile karşılaşmamak için fatura ödemelerinizi banka havalesi veya çek ile ödeme yolunu tercih etmelisiniz. 12- Ödenmeyen SSK primleri ancak ödendiği dönemde gider yazılabilir. Gelir vergisi mükellefi iseniz ödemiş olduğunuz Bağkur primlerinizi ticari kazancınızdan indirebilirsiniz. 13- Defter ve Belgelerinizi mevcut takvim yılını takip eden yılın; a) Vergi Usul Kanununa göre 5. yılın, b) Sosyal Sigortalar Kanunu ve Türk Ticaret Kanununa göre 10. yılın, son gününe kadar saklanması zorunludur. 14- Defter ve belgelerin kaybolması, yanması, çalınması vb hallerde 15 gün içinde zayi belgesi almak için mahkemeye müracaat etmeniz gerekmektedir. Aksi halde defter ve belgeleri gizlemiş olduğunuz iddiası ile karşı karşıya kalabilirsiniz. 15- Alış veya satış faturalarınızın tutarı sekiz milyarı aşması halinde taksit taksit bile olsa ödeme ve tahsilatların bankadan yapılması zorunludur.
İŞ HUKUKUNDA NELERİ BİLMELİ
1- SSK il müdürlüğüne işyerini işe başlamadan ve işçi çalıştırmaya başlamadan önce bildirmediğiniz takdirde idari para cezası ödemek zorunda kalırsınız. 2- İşletmeye işçi alınacağı hallerde çalışmaya başlamadan en az bir gün önce Sigortalı İşe Giriş Bildirgesi SSK il müdürlüğüne verilmelidir. Her işçi için iş sözleşmesi yapılmalıdır. Her işçi için sağlık raporu alınması gerekmektedir. 3- İnşaat veya diğer gerekli iş türlerinde işçinin Sağlık Raporu olmadan işyerinde işçi çalıştırılamaz. 15 yaşından küçük işçi çalıştırılamaz. Stajyer ise hafif işlerde çalıştırılmak koşulu ile öğrenimleri için stajını tamamlayabilir.Ayrıca 14 yaşına girmiş olmalıdırlar. 4- Çıraklık Eğitim Merkezi öğrencilerinin sözleşmeleri ücretlerinin gider yazılabilmesi için aynı gün muhasebeye verilmelidir. En az asgari ücretin %30 kadar ücret ödenecektir. 5- İş kanununa göre işçiyi deneme süresi iki aydır. Bu deneme süresinde de sigortalı olmak zorundadır. 6- İşçi işyerinde iş kazası geçirmesi halinde , ilgili kuruma takip eden 2 iş günü içinde bilgi verilebilmesi için, aynı gün meslek mensubuna bilgi veriniz. 7- Yıllık ücretli izinlerini kullanan işçilere ücretli izin defteri imzalatılır. Kullanmayanlara ise işten ayrılmaları halinde hizmet süresine göre izin ücretleri ödenir. 8- İşçi işyerinden İşveren tarafından çıkartılmak istenirse hizmet süresine göre önceden işçiye bildirilecektir. Aksi halde ihbar tazminatı ödemek zorunda kalırsınız. 9- İşçinin Kıdem tazminatı alabilmesi için en az bir yıl sigortalı çalışmalıdır.Her geçen tam yıl için işçiye son aldığı ücretten 30 gün karşılığı tazminat ödenir. 10- İşçi, kendi isteğiyle işten ayrılmak isterse her hangi bir tazminat talep edemez. Hatta işvereni zor bir durumda bırakıyorsa işçi hakkında yasal işlem yapılır.İşçinin elinden kendi isteğiyle ayrıldığına dair bir yazı alınmalıdır. Yada noterden işçinin ikametgah adresine ihtarname çekilmelidir. 11- İşçi işveren tarafından sebepsiz çıkartılıyorsa altı aydan evvel aynı vasıfta işçi alınamaz. Ancak çıkartılan işçiye bilgi verilmek suretiyle yeni işçi alınabilir. 12- İşçilere zorla ücretsiz izin verilemez. İşçinin muvafakatına tabidir. 13- Mesai günlük 7,5 , haftalık ise 45 saattir.Fazla mesai ise günde en fazla 3 saat yılda 90 saattir. Ödenecek ücret ise saat başına düşen normal çalışma ücretinin yüzde elli yükseltilmesiyle tespit edilir. 14- 18 yaşını doldurmamış erkek veya her yaştaki kadın işçiler ağır ve tehlikeli işlerde çalıştırılamaz.Gece postalarına kalamazlar.(Kurum İznine tabidir.) 15- İşçilerden işi bırakan veya çalışmış olduğu ay içinde 30 günden az çalışmış olan var ise eksik çalışma nedeni bildirilmek zorundadır. 30 günden az çalışan işçiler için Puantaj Cetveli tutmanız sizin yararınıza olacaktır.
İŞYERİ İLE İLGİLİ NELERİ BİLMELİ
Bağ-Kur Kanununa göre : a) Vergi kaydı olan gerçek usül veya basit usül mükellefleri ile işe başladığı tarih ile işi bıraktığı tarihler arasında. b) Vergiden muaf esnafın esnaf siciline veya odasına kayıt olduğu tarih ile kaydını sildirdiği tarihler arasında c) Kollektif şirketlerin ortakları, adi komandit şirketlerin komandite ve komanditer ortakları, limited şirketlerin ortakları, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortakları, anonim şirketlerin kurucu ortakları ile yönetim kurulu üyesi olan ortakları, ortaklığa girdiği tarih ile ortaklıktan ayrıldığı tarihler arasında zorunlu olarak Bağ-Kur"ludurlar. Bağ-Kur zorunluluğun başladığı ve bittiği tarihten itibaren 3 ay içinde kuruma bildirilmesi gerekmektedir. Bildirim yapılmaması halinde kurumca resen yapılır. Bağ-Kur Kanuna göre ilk defa veya yeniden sigortalı olanların sağlık yardımından yararlanmaları, en az sekiz ay eksiksiz prim ödemiş olmaları ve prim borcu bulunmaması şartına bağlıdır. MUHASEBE İLE İLGİLİ NELERİ BİLMELİ
Muhasebenin sağlıklı yürütülebilmesi düzenli evrak akışına bağlıdır. İşletmenizle ilgili gelir ve gider belgelerinin yanında banka ekstrelerinin, kredili satış belgelerinin, çek senet bilgilerinin, cari hesap mutabakatlarının, ödeme tahsilat makbuzlarının düzenli aralıklarla muhasebeye teslim etmeniz gerekmektedir. İşletmenize gelen her türlü tebligatların gereğinin yapılabilmesi için 3 gün içinde meslek mensubuna ulaştırmanızda büyük yarar vardır. Meslek mensubu ile mutlaka sözleşme tanzim ediniz. Sözleşme tanzimi ile ücreti, mesleki hak ve ödevleri belirlemiş olursunuz. Ücret Yönetmeliğine göre meslek mensupları ücretsiz iş yapamazlar. Ücretinin sözleşmede belirtilen tarihlerde ödenmemesi halinde işi durdurabilir. Bu durumda sorumluluk işletme sahiplerine aittir. Her türlü ödemenizi kendiniz yapınız. Yapmış olduğunuz ödeme belgelerini de muhasebeye ulaştırmanız gerekmektedir. Meslek mensuplarının emanet para almaları veya ödemeleri yasaklanmıştır. Aksi halde meslek mensubu disiplin cezası alır. İşyeri adresiniz veya faaliyet konularınız değiştiği takdirde gerekli müracaatların yapılabilmesi için meslek mensubuna en kısa zamanda bilgi veriniz. İşletmenizin son durumu, işletmenizde kullanmanız gereken zorunlu belgeler hakkında bilgi almak veya işletmenizi ilgilendiren mevzuat değişikliklerinden haberdar olmak için en az ayda bir meslek mensubunu ziyaret etmeye özen gösteriniz. Her takvim yılı sonunda işletme stoklarının envanterinin hazırlanarak en geç 10 Ocak gününe kadar muhasebeye ibraz etmeniz gerekmektedir. Ruhsatlı meslek mensuplarımız sürekli eğitime tabi tutulmakta, konferans ve seminerlerle bilgilerini güncellemeleri sağlanmaktadır. En önemli özellikleri güvenilir ve bağımsız olmalarıdır. Bu nedenle meslek mensuplarının işinizle ilgili yaptıkları uyarıları veya önerilerini yerine getirmelisiniz. İŞYERİNE ASILMASI ZORUNLU LEVHALAR
1- Vergi Levhası 2- Yazar Kasa Levhası 3- KDV Dahil Levhası 4- Aylık SSK Bildirgesi 5- Sosyal Güvenlik Destek Primi Bordrosu 6- Mesai Saatlerini Gösterir Yazı 7- İşçi Çizelgesi 8- Asgari Ücret Yazısı 9- İşyeri Açma İzin Belgesi (Belediye) 10- Küşat (Belediye) 11- Hafta Sonu Ve Tatil Günleri Çalışma İzin Belgesi (Belediye) 12- İlan ve Reklam Vergisi Levhası 13- Meslek Odası Kayıt Levhası İşletmenin birden fazla işyeri bulunması halinde her bir işyerine yukarıdaki belgelerin asılması gerekmektedir. İşletmenin bir işyerinde birden fazla kat veya bölüm bulunması halinde girişinde asılları her kat veya bölümünde vergi levhası ve KDV dahildir levhasının bir suretinin asılı olması zorunludur. YABANCI YATIRIMCILAR İÇİN ÖNEMLİ BİLGİLER
Yabancı yatırımcılar, doğrudan Türkiye’de yatırım yapma serbestine sahiptirler. Dolayısıyla Türkiye‘de yabancı yatırımcılar yerli yatırımcılarla eşit muameleye tabidirler.Türkiye’de kurmuş oldukları şirketler Türk şirketi sayıldığından ,Türk şirketlerinin sahip olduğu hak ve yetkilere sahiptirler.05/06/2003 tarihinde kabul edilen 4875 sayılı yasa ile yabancı yatırımcılara büyük ölçüde kolaylıklar getirilmiştir.(Bu çalışma 25/08/2004 tarihi itibariyle yapılmıştır.Bu tarihten sonra mevzuatta değişiklikler olabilir.Mevzuatta değişiklik olması durumunda serbest Avukata veya Mali Müşavire danışılmasında fayda vardır.)
Yabancı Yatırımcı Türkiye’de ,Yatırımın büyüklüğüne göre şirket kurabilir veya kendi adına
Şahıs olarak Türkiye’de Yatırım faaliyetinde bulunabilirler. 1-Yabancı Yatırımcının Türkiye’de Şirket Kurması;
Yabancı Yatırımcı Türkiye’de yatırım yapmak için ,şirket kurma işlemlerine Hazine Müsteşarlığından izin almadan hemen başlayabilir.Türk şirketlerinin kuruluş işlemlerinde uygulanan prosedürler aynen yabancı yatırımcı içinde geçerlidir.Aynı zamanda yabancı yatırımcının Türkiye de kurmuş oldukları şirketler Türk şirketi sayıldığından ,bu şirketlerde Türk şirketlerinin sahip olduğu hak ve yetkilere sahiptirler.
Şirket Kuruluşu İçin Gereken Evraklar;
a-Türkçe tercümeli noter onaylı pasaport (4 adet )
b-Ortakların ve müdürün fotoğrafı (2 adet)
c-Noter onaylı ana sözleşme
d-Ortakların ve müdürün imza beyannamesi (3 adet )
e-Yetkili tarafından imzalanmış şirket bildirim formu (4 adet )
f-Dilekçe
(6762 Sayılı T.T.K Kanunu 45,271,272,277,279,504-511 Maddeler ve 2003/3 Nolu Tebliğ)

Yukarıda sayılan evrakların tamamlanmasıyla şirket kuruluş işlemlerine başlanır . Limited Şirket olacaksa en az 2 ortak ve 5.000.000.000 TL sermaye ile kurulması gerekiyor, Anonim Şirket olacaksa en az 5 ortak ve 50.000.000.000 TL sermaye ile kurulması gerekmektedir. Gereken evrakların tamamlanmasından sonra en geç 5 iş günü içindede şirket kuruluş işlemleri ve vergi dairesine de kaydı yapılmış olur. Şirketin kuruluş aşamasında Yabancı yatırımcı Türkiye’ye para transferini banka ve özel finans kurumlarınca kolayca yapabilir. Kurulmuş olan şirketle ilgili bilgiler (sermaye yapısı ve ortaklar hakkındaki bilgiler) her sene mayıs ayında Hazine müsteşarlığına form doldurularak verilir.Hazine müsteşarlığı da bu bilgileri istatiski veri olarak saklar.Kurulmuş olan yabancı sermayeli şirkette eğer yabancı uyruklu personel çalıştırılacaksa ,Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından izin alınarak
yabancı uyruklu personel çalıştırılabilir.2-Yabancı Yatırımcının Şahıs Olarak Yatırımda bulunması
Yabancı yatırımcı Türkiye’de şahıs olarak yatırım faaliyetinde bulunabilir.Yalnız Şirketlerden farklı olarak ,yatırımcının Bağımsız Çalışma izni ve ikamet tezkeresi alması gerekmektedir.Bağımsız Çalışma iznini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı vermektedir.
İkamet tezkeresi de bulunduğu ilin Emniyet Müdürlüğünden alınmaktadır.
Şahıs Yatırımcının Yapması Gerekenler;
a-Bulunduğu ülkedeki Türk Konsolosluğuna başvuruda bulunacaktır.Türk Konsolosluğu başvuruyu Türkiye’de Çalışma ve sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirir.Bu aşamadan sonra
Çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığı evrakların tamamlanması ile birlikte bağımsız çalışma izin belgesini verir.Bunun yanında alınmış olan ikamet tezkeresi de en az 6 aylık olması gerekmektedir.
Bağımsız Çalışma İzin Belgesi İçin Gerekli Olan Evraklar;
a-Yabancının geldiği ülkeden alacağı vergi sicil belgesi
b-Yabancının icra etmeyi arzuladığı faaliyete yönelik bilimsel ,teknik veya mesleki eğitimi olduğunu ispatlayan belgeler
c-Türkçe Tercümeli noter onaylı pasaport
d-Fotoğraf
e-Diploma denklik belgesi
f-Emniyet makamlarında alınmış ikamet tezkeresi

Bağımsız Çalışma belgesi ve ikamet Tezkerelerinin alınmasından sonra yatırımcı ticari faaliyetine başlayabilir.Bunun yanında Türk vatandaşı ile evli bir kişinin yatırım için

başvuruda bulunması durumunda istisnai çalışma izin belgesi alması gerekmektedir.
Bunun için gerekli olan evraklar şunlardır.
a-Türk vatandaşı bir kişi ile evli olan yabancılar için,vukuatlı nüfus kayıt örneği
b-Türk vatandaşı bir kişi ile evli olan yabancılar için noter onaylı evlenme cüzdan sureti

yukarıdaki belgeleri tamamlayan yatırımcıya istisnai çalışma izni verilir ve ticari faaliyetine başlar. (4817 Sayılı Kanun 5,6,7,8. Maddeler) 3-Taşınmaz Mal Edinmeleri;
Yabancı Yatırımcıların Türkiye’deki kurdukları veya iştirak ettikleri tüzel kişiliğe sahip şirketlerin taşınmaz mülkiyeti edinmeleri serbesttir.Şahıs yatırımcılarda taşınmaz mülkiyeti edinebilirler.Tapu işlemleri sırasında ödenmesi gereken harç ve vergiler açısından yabancı uyruklu kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları arasında farklılık yoktur.Tek fark olarak satın alınmak istenen gayrimenkul malların Askeri yasak Bölge ve Güvenlik Bölgeleri dışında kalıp kalmadığının tespit edilebilmesini teminen yetkili Askeri makamlardan yazı ile sorulması ve bilgi alınmasıdır.Bazı ülke vatandaşlarına sadece bina satışı yapılabilmekte, arsa arazi satışı yapılamamaktadır .Örneğin Ruslar’a sadece bina satışı yapılabilmektedir. Şahıslarda aranan evraklar,noter onaylı Türkçe tercümeli pasaport ve 3 adet fotoğrafdır.Şirket
olarak gayrimenkul alımında ise ;Ticaret odasından alınacak yetki belgesi yeterli olacaktır.(2644 Sayılı Tapu Kanunu 26.Mad. ve 4875 Sayılı Kanun 3.Mad./ d Bendi ) 4-Para Transferleri ;
Yabancı Yatırımcılar Türkiye’deki faaliyet ve işlemlerinden dolayı doğan net kar ,kar payı
Tazminat bedelleri ,satış,tasfiye yönetim ve benzeri anlaşmalar karşılığında ödenecek meblağlar ile dış kredi ana para ve faiz ödemeleri,bankalar veya özel finans kurumları aracılığla yurt dışına serbestçe transfer edilebilir.(4875 Sayılı Kanunun 3.Mad./c Bendi)

5-İrtibat bürosu açmak ;
Hazine müsteşarlığı yabancı ülke kanunlarına göre kurulmuş şirketlere Türkiye’de ticari faaliyette bulunmamak kaydıyla irtibat bürosu açma izni vermeye ve bu izinlerin süresini uzatmaya yetkilidir.Kuruluş ve süre uzatımına ilişkin müracatlar başvuru tarihinden itibaren
5 iş günü içinde sonuçlandırılır.İrtibat bürolarına azami 3 yıl süre ile faaliyet izni verilir.Daha
sonra süre uzatımı için başvuru yapılırsa ,süre uzatımı müsadesi verilir.
Müracatta Aranacak Belgeler;
a-Ana Şirkete ait ve ilgili Türk Konsolosluğunca veya Lahey Devletler Özel Hukuku Konferansı çerçevesinde hazırlanan tasdik edilmiş faaliyet belgesi aslı
b-Ana şirket hakkında hazırlanmış faaliyet raporu veya bilanço ve gelir tablosu
c-İrtibat bürosunun faaliyetlerini yürütmekle görevli olarak atanacak kişiye verilecek yetki belgesi aslı
d-İrtibat bürosunun kuruluş işlemlerinin başka bir kimse aracılığı ile yürütülmesi durumunda
vekaletname aslı belgeleri gerekmektedir. (4875 Sayılı Kanunun 3.Mad./h Bendi)

05/06/2003 Tarihinde kabul edilen 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu ile
getirilen en belirgin özellik,yatırımların gerçekleşmesinde izin ve onay sisteminin, bilgilendirme sistemine dönüştürülmesidir.Dolayısıyla Türkiye‘de kurulmuş olan Yabancı sermaye şirketleri her sene mayıs ayında maktu formlarla Hazine müsteşarlığına bilgi verilir.
Sermaye arttırımlarında ,hisse devirlerinde işlemin gerçekleşme tarihinden itibaren 1 ay içinde Hazine müsteşarlığına bilgi verilir.
6-İstanbul Menkul Kıymet Borsalarında Hisse almak
Yabancı yatırımcılar İ.M.K.B hisse senedi alıp satabilirler.Aynı zamanda İ.M.K.B de işlem gören bir şirkete de ortak olabilirler,iştirak edebilirler.Yabancıların bireysel ve kurumsal olarak hisse senedi alım ve satımında hiçbir sınırlama ve kote yoktur.Türkiye’de yabancı yatırımcıların kurmuş oldukları şirketler Türk şirketi sayıldığından ,Türk şirketlerin sahip olduğu hak ve yetkilere sahiptirler.(32 Sayılı Hazine Müsteşarlığı kararı)
7-Kamulaştırma ve Devletleştirme
Yabancı yatırımlar,yürürlükteki mevzuat gereğince kamu yararı gerekmedikçe ve karşılıkları
ödenmedikçe kamulaştırılamaz veya devletleştirilemez. (4875 Sayılı Kanunun 3.Mad./ b Bendi)
8-Vergilendirme
Yabancı yatırımcıların kurmuş oldukları şirketler Türk şirketi sayıldığından ,Türk şirketlerine uygulanan vergileme sisteminin aynısı yabancı yatırımcılar içinde uygulanmaktadır.Kurumlar vergisi oranı %33 dür.Şirketlerde bir takvim yılı içinde elde edilen kazançlar,Kurumlar Vergisine tabidir.Mal ve hizmet tesliminde Katma Değer
Vergisi genel oranı %18 dir.Bazı malların tesliminde ise K.D.V oranı %1 ve %8 olmaktadır.
9-Yabancıların 2. El Araç Almaları
Yabancı gerçek ve tüzel kişilere yapılan 2. el araç satış ve devirleri noterlerce yapılır. Bu satışlar Harç ve Damga vergisinden istisnadır.İsterlerse gümrüksüz olarak Yurt dışına aracı çıkarabilirler.Noterde devri yapılan araç aynı gün trafik tescil müdürlüğüne bildirilir. Araçlarda zorunlu mali sorumluluk sigortası yapılması zorunludur.Zorunlu mali sigorta

poliçesi ile tescili yapılarak ,trafik ve tescil belgeleri ile tescil plakası verilir.Yurt dışına aracı çıkarmak istediğinde ,ilgili trafik birimlerine yapılan talep üzerine vergi ilişiğinin kesildiğine dair ilişik kesme belgesi trafik ve tescil belgeleri ile tescil plakası alınarak taşıtın trafik tescil kaydı silinir.Taşıtların ilgili trafik tescil müdürlüğünce düzenlenen kaydının kapatıldığına ait aracın teknik bilgilerini de içeren belgenin gümrük idaresine verilmesi üzerine ,aracın yurt dışına çıkarılmasına izin verilir. (5086 Sayılı Kanun)
10-Uyuşmazlıkların Çözümü;
Uyuşmazlıkların çözümünde 4875 sayılı yasa ile yabancı yatırımcılara getirilen en önemli
Kolaylık ve özelliklerinden biriside ,yabancı yatırımcıların milli veya milletlerarası tahkim yada diğer uyuşmazlık çözüm yollarına başvurabilmesidir.(4875 sayılı Kanunun 3.Mad./ e Bendi) KİRAYA VERİLEN YAZLIKLARDAN VERGİ ALINACAK Tatil yörelerindeki dairelerini günlük, aylık ve sezonluk gibi kısa sürelerle kiralayanlar artık pansiyoncular gibi ticari gelir vergisi ödeyecek.

--------------------------------------------------------------------------------
Turizmdebusabah.com 28.7.2005 10:35
--------------------------------------------------------------------------------

Bir tatil yöresinde size ait olan daireleri turistlere kiralıyor ve ek gelir elde ediyorsanız, kapınızı çalabilecek vergi memurlarına hazırlıklı olun. Çünkü Danıştay, bu tür dairelerden elde edilen gelirin ticari kazanç olarak değerlendirilmesi gerektiğine karar verdi. Böylece yazlık dairelerini günlük, aylık ve sezonluk gibi kısa sürelerle tatilcilere kiralayan kişilerin pansiyon işletmecileri gibi vergilendirilmeleri söz konusu olacak. Manisa"da bir ev sahibi kendine ait olan dairelerin bir kısmını günlük, beş günlük ve on günlük gibi kısa sürelerle yöreye gelen tatilcilere kiralamaya karar verdi. Ancak bir süre sonra teftişe gelen vergi memurları, aslında pansiyon işletmeciliği yaparak ticari gelir elde ettiği ve bunu idareye bildirip vergi levhası almadığı gerekçesiyle ev sahibine ceza kesti. Pansiyon işletmediğini savunarak verilen cezaya razı olmayan ev sahibi dava açtı. Yargılamanın ilk aşaması Manisa Vergi Mahkemesi"nde görüldü. Mahkeme, ev sahibinin tatilcilerle kira sözleşmesi yaptığını, yanında işçi çalıştırmadığını ve konaklama dışında başka bir hizmet vermediğini tespit etti. Ev sahibinin bu dairelerden kira geliri dışında bir gelir elde etmediğini de göz önünde bulunduran mahkeme, verilen cezanın yasaya uygun olmadığına karar vererek ev sahibini haklı buldu. Ancak, ev sahibinin 1996"dan bu yana düzenli bir şekilde pansiyon işlettiği ve ticari kazanç elde ettiği iddiasında direnen Vergi Dairesi Müdürlüğü, Vergi Mahkemesi"nin kararının kaldırılması için Danıştay"a başvurdu.
PANSİYON İŞLETMEK Temyiz başvurusunu Danıştay 3"- ncü Dairesi görüştü. Daire, Vergi Mahkemesi"nin kararını bozdu. Daire kararının gerekçesini şöyle açıkladı: "Davacının 1996 tarihinden bu yana turistik bir bölgede mülkiyeti kendisine ait daireleri, günlük, aylık ve sezonluk kiraya verdiği, dairelerin mobilyalı olduğu anlaşılmaktadır. Daireler pansiyon işletmeciliğine uygun olarak bitişik şekilde inşa edilmiştir. Kiracılarla yapılan kontratlarda kira sürelerinin günlük, beş günlük, on günlük gibi kısa süreli olması nedeniyle elde edilen gelir, pansiyon işletmeciliğinden ve ticari organizasyon sonucu elde edilmiş ticari kazançtır. Bu nedenle davacıya kesilen cezalarda yasaya aykırılık bulunmamaktadır ve aksi yolda verilen mahkeme kararı isabetli değildir SSK VE BAĞKUR PRİM BORÇLARINA 48 TAKSİT YILBAŞINA GELİYOR SSK ve Bağ-Kur prim borçlarının yeniden yapılandırılmasını öngören tasarıyla ilgili değişiklikler konusunda Çalışma Bakanı Murat Başesgioğlu ile Devlet Bakanı Ali Babacan anlaşmaya vardı. Toplantıda, SSK ve Bağ-Kur prim borçlarının yeniden yapılandırılarak 48 ay taksitle ödenmesi görüşü benimsendi. Tasarının yarın (27 Aralık) Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşüleceği belirtildi.
HÜKÜMET, SSK ve Bağ-Kur prim borçlarının yeniden yapılandırılmasını bekleyenlere bayram öncesinde müjde vermeye hazırlanıyor. Prim affı tasarısı, yarın TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülecek, bir hafta sonra da yasalaşacak.
Ekonomiden Sorumlu Devlet Bakanı Ali Babacan ve Çalışma Bakanı Murat Başesgioğlu, ilgili bürokratlar ve TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nun bazı AKP üyeleriyle önceki gün Meclis’te biraraya geldi. Prim borçlarının yeniden yapılandırılmasını öngören tasarıda yapılacak değişiklikler bir kez daha ele alındı. Mevcut tasarıda yer alan indirim oranlarının yeterli bulunmaması nedeniyle yeni bir model üzerinde çalışan bakanların görüşbirliğine vardıkları öğrenildi.

Toplantıda uzlaşılan öneriye göre, SSK ve Bağ-Kur prim borçlarına uygulanan gecikme cezaları ve faizleri silincek. Bağ-Kur prim borcu aslına TEFE oranı uygulanacak. SSK prim borcuna ise 1999’a kadar olan kısmına gecikme cezası, bu tarihten sonra olan bölümüne ise TEFE oranında faiz uygulanacak. Ortaya çıkacak borç toplamı da takside bölünecek.
Yeniden yapılandırma düzenlemesi 31 Mart 2005 tarihine kadar olan borçları kapsayacak. Toplantıda, bu tarihten sonraki borçlara da bir kolaylık sağlanması konusu gündeme geldi. Ancak, daha önce ilan edilen 31 Mart 2005 tarihinin değiştirilmemesine karar verildi. Bu tarihten sonraki borçlara gecikme faizi ve gecikme cezası uygulanarak taksitlendirme imkanı getirilmesi önerisi ise komisyon toplantısında değerlendirilecek.
BAYRAM ÖNCESİ ELE ALINACAK: SSK ve Bağ-Kur prim borçlarının yeniden yapılandırılmasını öngören tasarının yarın Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesi de kararlaştırıldı. Alt komisyona sevkedilerek, bakanlar tarafından belirlenen rötuşlar yapılacak olan tasarının, bir hafta sonra yasalaşması planlanıyor. AKP yönetimi, 2006 Mali Yılı Bütçe görüşmelerinden sonra TBMM’yi iki hafta daha çalıştırarak, öncelikli yasaları bayramdan önce çıkarmayı planlıyor. SSK ve Bağ-Kur Primi Affı Tasarısı da bunların arasında bulunuyor. Bu tasarıyla birlikte, Yabancılara Mülk Satışı ve 15 yeni üniversite kurulmasına ilişkin düzenleme de bayramdan önce görüşülerek yasalaştırılacak.
Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri ders notları...........16.11.2006 Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Giriş Muhasebe kayıtlarının doğruluğunu ölçmek için muhasebe dışında tutulmakta olan kayıtlardaki rakamların temsil ettikleri varlıkların sayılması, ölçülmesi, tartılması ve değerlendirilmesi suretiyle gözden geçirilmesi olayıdır. İşlemlerin sistemli bir şekilde muhasebeleştirilmesi işletmelerin gerçek durumlarını açıklamaya yetmez. Yani hesap dönemi başındaki bir iktisadi kıymetin kayıtlardaki değeri ile gerçek değeri aynı olmasına rağmen zaman içerisinde çeşitli nedenlerden dolayı bu iki değer arasında farklar meydana gelebilir. Bunu önlemek için alınacak en etkili yöntem envanter olayını gerçekleştirmek olacaktır. Bu doğrultuda dönem sonu yapılması gereken işlemleri şöyle sıralayabiliriz; • Muhasebe tekniği yönünden, • Vergi yasaları yönünden, • İşletme yönetimi ve ortaklar yönünden, • Ülke ekonomisi yönünden, Muhasebe Tekniği Yönünden;Muhasebe defterleri üzerinde açılan hesaplar, belirli bir hesap dönemi içindeki giriş ve çıkışları gösterirler. Ay sonlarında düzenlenen aylık mizanlarla, bir hesap dönemine ilişkin işlemleri içinde toplayan genel geçici mizanlar, hesapların düzenlenme tarihindeki en son tutarlarını kapsadıklarına göre işletmenin durumu hakkında genel bir bilgi verirlerse de, işletmelerin gerçek durumlarını birtakım nedenlerden dolayı tam olarak yansıtmazlar. Bu nedenle, muhasebede dönem sonu işlemleri, envanter ve değerleme olarak bu olay gündeme gelir. Vergi Yasaları Yönünden; V.U.K."na göre her işletme dönem kazancını göre vergi ödemekle yükümlüdür. İşletme kazancının ortaya çıkartılabilmesi için dönem sonu işlemlerinin yapılması gerekir. VUK"a göre "Envanter çıkarmak, bilanço günündeki mevcutları, alacakları ve borçları saymak, ölçmek, tartmak ve değerlemek suretiyle kesin bir şekilde ve teferruatlı olarak tespit etmesi gerekir. İşletme Yönetimi ve Ortaklar Yönünden; İşletme sahiplerini amaçları, sahibi oldukları girişimlerin faaliyet sonuçlarını öğrenmek, kazançtan pay almak, kurumların en yüksek kâra ulaştırmak ve işletmeyi yönetenleri denetlemektir. Bunu ancak envanter ve değerleme ile sağlayabilirler. Sonuçta, işletmenin gerçek mali durumu ortaya çıkacağından işletme sahipleri ne kadar pay alacaklarını, işletme yöneticilerinin rasyonel çalışıp çalışmadıklarını denetleyebilirler. Ülke Ekonomisi Yönünden;Yöneticilerin işletmeleri rasyonel bir şekilde yönetebilmeleri için işletmenin tüm mali olanaklarını gerçek olarak bilmeleri gerekir. Bu durumda muhasebe yöneticilerinin muhasebe biliminin tekniklerinden faydalanarak hazırlayacakları finansal durum tabloları ile gerçekleşir. Bu tablolar dönem sonu işlemlerinin yapılmasıyla mümkündür.
Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter ve Değerleme İşletmelerde oluşan ve para ile ifade edilebilen faaliyetleri sınıflandırmak, kayıtlara geçirmek, bu kayıtlar yardımıyla yapılan faaliyetlerin sonuçlarını hesaplayıp belirlemek ve kayıtlardaki bilgilerle karşılaştırıp yorumlamak suretiyle, yöneticiler için gerekli bilgileri bir rapor halinde ilgililere sunma işlemine muhasebe denildiğini bilmekteyiz. Tanımdan da anlaşılacağı gibi, muhasebe işlevinin işletme faaliyetlerini kaydetmek, sınıflandırmak ve dönem sonu işlemlerini yaparak, işletmenin faaliyet dönemi sonunda elde ettiği sonucu özet olarak ve anlaşılır bir şekilde ortaya çıkarmaktır.Bu durum dönem sonu işlemlerinin (envanter ve değerleme) yapılması gerekliliğini ortaya koyar. Çünkü envanter olayı, muhasebe kayıtlarının doğruluğunu ölçmek için, muhasebe dışında oluşan kayıtlardaki rakamların temsil ettikleri varlıkların sayılması, ölçülmesi, tartılması ve değerlendirilmesi suretiyle kontrol edilmesidir. Dönem sonu işlemlerini gerektiren nedenler genel olarak dört ana başlık altında incelenebilir. Bunlar; Muhasebe tekniğine uygun kayıtlar yapmak, Vergi yasalarına uygun kayıtların yapılması, İşletme yönetimine bilgi sunmaya yarayan gerçekçi kayıtların tutulması ve Ülke ekonomisinin daha verimli ve gerçekçi çalışmasına yönelik kayıtların tutulması. Envanterin Tanımı Gelir Vergisi Kanununa göre, bilanço esasına göre ticari kazancın işletmenin dönem sonu öz sermayesi ile dönem başı öz sermayesi arasındaki olumlu fark olduğunu, ticari kazancın bu şekilde tespit edilmesi sırasında Vergi Usul Kanununun değerleme ile ilgili hükümleriyle GVK"nun ilgili hükümlerine uyulacağını belirtmiştir. İşletme hesabı esasına göre defter tutan işletmelerin ticari kazancı ise, bir hesap dönemi içinde elde ettikleri gelirler ile giderler arasındaki olumlu fark olarak tanımlanmıştır. Ticari kazanç ister bilanço esasına göre, isterse işletme hesabı esasına göre hesaplansın, her iki durumda da işletme mevcutlarının, alacak ve borçlarının tespit edilmesi, değerlendirilmesi, gelir ve giderlerinin vergi mevzuatı açısından geçerliliğinin incelenmesini gerektirmektedir. İşletme faaliyetlerinin neticeleri genellikle bir takvim yılı olan muhasebe dönemleri itibari ile hesaplanır. Bu dönem boyunca çeşitli işletme içi ve işletme dışı faktörlerin işletme değerlerini etkilemesi sebebi ile işletmenin gerçek durumlarının tespitinde her muhasebe dönemi sonunda işletme değerlerinin tespit ve değerlemesi yapılmaktadır. Muhasebe dilinde bu işleme envanter denilmektedir. Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter ve Değerleme Envanter, bir işletmeye ait aktif ve pasif kalemlerin belirli bir tarihte, ayrı ayrı miktar ve değerlerinin tespitidir. Envanter kelimesi işletmenin mevcutlarını, borçlarını ve alacaklarını dökümlü bir şekilde gösteren, yılda en az bir defa olmak üzere belli dönemlerde düzenlenen bir cetvel olarak da ifade edilebilir. Türk Ticaret Kanunu envanteri "Envanter çıkarmak; saymak, ölçmek, tartmak ve değerlendirmek suretiyle, bilanço günündeki mevcutları, alacakları ve borçları kesin bir şekilde ve teferruatlı olarak tespit etmektir. Mevcutlar, alacaklar ve borçlar işletmeye dahil iktisadi kıymetleri ifade eder..." şeklinde tanımlanmıştır. Vergi Usul Kanunumuzda da benzer bir envanter tanımı yapılmıştır. Bir diğer açıdan baktığımızda envanter, muhasebe kayıtlarının doğruluğunu ölçmek için muhasebe dışında, bu kayıtlardaki rakamların temsil ettikleri mevcutların, borç ve alacakların tespiti ve değerlemesi suretiyle kontrolüdür. Yani, muhasebe kayıtları ile gerçek durum arasındaki farkın tespitidir. Bu aşamaya kadar yaptığımız açıklamalar doğrultusunda envanterin bir tanımını yapacak olursak: Envanter, genellikle her hesap dönemi sonunda ve periyodik olarak işletmeler iktisadi kıymetlerin gerçek durumlarının ortaya çıkarılabilmesi için sayma, ölçme ve tartma sureti ile miktar olarak tespiti ve aynı zamanda ticari kazancın da hesaplanabilmesi için VUK"nda belirtilen değerleme ölçüleri ile değerlendirilmesi işlemidir. Envanteri Gerektiren Sebepler Genel kabul görmüş muhasebe ilkelerinden "dönemsellik ilkesine göre işletme faaliyetleri belirli dönemler itibariyle kontrol edilir ve işletmelerin faaliyetleri sonucunda sağladığı kar veya zarar bu dönemler itibariyle hesaplanır. Muhasebe kurallarına göre her hesap dönemi sonunda hesapların kapatılıp müteakip hesap dönemi başında yeniden açılması hem hesapların devamlılığını ve doğruluğunu hem de dönmeler itibariyle işletme faaliyetlerinin kontrol altında tutulmasını sağlar. Her hesap dönemi sonunda düzenlenen finansal tabloların sağlıklı ve gerçeği gösterir olabilmesi için dönem içinde yapılan kayıtların dönem sonunda elde edilen envanter sonuçlarına göre düzeltilmesi gerekir. Dönem içimde yapılan işlemlerle ilgili olarak kayıtlar ne kadar muntazam tutulursa tutulsun dönem sonunda kayıtların sonuçları ile envanter sonuçları arsında bazı farklılıklar olması doğaldır. Bu farklılıklar belli bir dönemin geçmesi ile işletme içi ve işletme dışı bazı faktörlerin işletme değerlerini etkilemesi sebebiyle ortaya çıkacaktır. İşletmenin üçüncü şahıslarla ilişkisi sebebiyle üçüncü şahısların durumlarında meydana gelecek değişikliklerle alacak ve borç hesaplarının durumlarında değişiklik meydana gelmiş olabilecektir. Stoklanan malların özelliklerine göre stok değerlerinde fireler, kayıplar, bozulmalar, değer kayıpları veya değer artışları meydana gelebilir. Bankaların dönem sonunda işletme lehine veya aleyhine tahakkuk ettirdikleri faizler olabilir. İşletmenin sahip olduğu bazı kıymetlerin değerinde değişmeler ortaya çıkabilir. İşletme yöneticileri işletmelerinin gerçek durumunu bilebilmeleri faaliyetleri kontrol altında tutabilmeleri için her hesap dönemi sonunda envanter yapmak ihtiyacını duyarlar. Bundan başka, gerek TTK, gerekse VUK"muz işletmelere envanter çıkarma yükümlülüğünü de getirmiştir. Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter Çeşitleri Envanterlerin yapılma şekilleri aynı olmakla beraber düzenleme amaçlarına göre farklı isimler alırlar. Bir işletmenin kuruluşunda çıkarılan envantere "Kuruluş Envanteri! , hesap dönemi başında düzenlenen envanteri "Başlangıç veya dönem başı Envanteri" , faaliyet devrelerinin sonra faaliyetlere ait sonuçları görmek üzere tanzim edilen envantere "Dönem sonu Envanteri " bir işletmenin başka bir işletmeye devri yapılırken çıkarılan envantere "Devir Envanteri" , işin terki, tasfiyesi veya iflas olayının başlangıcında ve sonunda olmak üzere iki defa düzenlenen envantere "Tasfiye Envanteri" , "İflas Envanteri" denilmektedir. Genel açıdan bakıldığında envanter olayını Muhasebe içi ve Muhasebe dışı envanter olmak üzere ikiye ayırmak daha doğru olacaktır. Muhasebe İçi Envanter Muhasebe defterleri üzerinde yapılan envanter işlemleri, muhasebe içi envanter işlemleridir.Muhasebe içi envanter sonunda yapılması gerekenler, • Genel geçici mizanın çıkarılması, • Yevmiye ve Büyük defterlerin kapatılması, • Kesin mizanın çıkarılması, • Dönem sonu bilançosunun hazırlanması, • Kar ve Zarar cetvelinin çıkartılması, • Hesapların kapatılması ve takip eden dönem için yeniden açılması Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter Çeşitleri b) Muhasebe Dışı Envanter Kayıtlara bakılmaksızın işletmedeki gerçek durumun tespit edilmesi işlemidir; Türk Ticaret Kanununa ve VUK Kanununa göre yılda en az bir kez yapılması zorunlu olan envanter işlemi. işletmenin varlık, borç ve öz kaynaklarını temsil eden hesaplardaki değerlerin ölçülmesi, tartılması, sayılması ve değerlendirilmesi suretiyle yapılan çalışmalardır. Muhasebe İçi envanter; muhasebe dışı envanterin verdiği sonuçlara göre işletme kayıtlarında gerekli ayarlama ve düzeltmeleri yapar.
Özetle kayıtlara bakılmadan gerçek durum tespit edilir. Daha sonra yapılan bu tespitle kayıtlar karşılaştırılır.Gerçek durum esas olduğundan buna göre yeniden ayarlanır. Yani eksik yada fazlalıklar buna göre düzeltilir. Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter İşlemleri Envanter çıkarmak iki aşamadan oluşur. Bunlar; İktisadi kıymetlerin sayılması, tartılması ve ölçülmesi suretiyle tespiti, İkincisi tespit edilen iktisadi kıymetlerin VUK"nun kabul ettiği değerleme ölçüleri ile değerlendirilmesi. Bu durumda envanter işlemlerinin muhasebe ile ilişkisini kurduğumuzda envanter işlemlerini "muhasebe dışı envanter işlemleri" ve "muhasebe içi envanter işlemleri" olarak ayırabiliriz. Envanter çıkarmanın iktisadi değerlerin tespiti ve değerlendirilmesi aşamaları muhasebe dışı envanter işlemi olarak kabul edilir. Bu tespit ve değerleme işleminden sonra bulunan sonuçların muhasebe kayıtları ile karşılaştırılarak hesapların gerçeği gösterir duruma getirilmesi işlemi gelir. Bu işleme muhasebe içi envanter işlemi diyoruz. Muhasebe içi envanter işlemleri gerekli düzenleyici muhasebe kayıtlarını kapsar. Envanter çıkarılırken muhasebe dışı ve muhasebe içi envanter işlemleri ile iktisadi kıymetler, tespit edilir değerlemesi yapılır ve bulunan envanter neticelerine göre muhasebe kayıtlarının düzeltilmesi sağlanır. Böylece muhasebe kayıtlarının envanter sonuçları ile karşılaştırılması sağlanmış olur. Envanter işlemleri şu sırayı takip edecek : • Dönem sonunda muhasebe kayıtlarına göre genel geçici mizan düzenlenir, • Muhasebe dışı envanter işlemleri yapılarak iktisadi kıymetlerin gerçek durumu tespit edilir, • Muhasebe dışı envanter neticeleri ile Genel geçici mizan karşılaştırılır ve varsa " farklar bulunur, • Bulunan farkların sebeplerine göre gerekli düzenleyici muhasebe kayıtları " yazılarak muhasebe içi envanter işlemi gerçekleştirilir, • Muhasebe kayıtları ile envanter sonuçlarının uyumu sağlanarak genel kesin mizan " düzenlenir, • Böylece, envanter sonuçlarını gösteren finansal tablolar düzenlenir. Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter İşlemleri TTK ve VUK"na göre envanter işe başlama veya açılış tarihinde ve takip eden her hesap dönemi sonunda çıkarılır. Kanunlarımız envanter ve bilançoların tamamlanması için üç aylık bir süre tanımakla beraber gerek envanter neticeleri, gerekse bilanço değerleri hesap döneminin son günü olan "Bilanço Günü" ne göre olmalıdır. Çeşitli mal üzerinde geniş ölçüde ve perakende iş yapan ticarethaneler olarak tanımlanan büyük mağazalar ve eczaneler mevcutlarının envanterlerini üç yılda bir çıkarabilirler. Envanter çıkarılmayan yıllarda muhasebe kayıtlarına göre envanter çıkartmış olurlar. Maliye Bakanlığından izin alan büyük sınai işletmeleri de gerektiğinde iki veya üç yılda bir envanter çıkarabilirler. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler işletmedeki bütün iktisadi kıymetlerin envanterini yapmak zorunda olmalarına rağmen, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerden sadece mal üzerine iş yapanlar mal envanteri çıkarmaya mecburdurlar. Amortismana tabi varlıklar varsa bunlar işletme defterine kaydedilmez ancak VUK"na göre envanter defterinin ayrı bir yerinde, veya özel bir amortisman defterinde, veyahut amortisman listelerinde kayda alınmış sabit aktiflerin her yıl hesaplanan yıllık amortisman payları gider kaydolunabilir. Bireysel Girişimler de mükellefin sahip olduğu fabrika, atölye, dükkan, mağaza ve araziler, işletmede ister kısmen ister tamamen kullanılsın değerinin tamamı üzerinden; ticaret hanları gibi ayrı ayrı bağımsız kullanılabilen binalarla evlerin ve apartmanların yarısından fazlası işletmede kullanıldığı takdirde envantere dahil edilir. Envanter Defteri Envanter işlemleri esas itibariyle defter üzerine çıkarılır. Ancak, faaliyetlerinde geniş ölçüde ve çeşitli mal kullanan büyük işletmeler envanterlerini listeler halinde düzenleyebilirler. Listelerin düzenlenmesi durumunda listelerin iktisadi kıymetlerle ilgili toplam değerleri toplu olarak envanter defterlerine kaydedilir. TTK ve VUK"unda envanter defteri ciltli ve sayfaları birbirini takip eden sıra numaralı bir defter olarak tanımlanmıştır. VUK"na göre envanter defteri ayrı ve tek yapraklı olarak da noter tasdikine tabi tutulmuştur. Envanter defterine işe başlama tarihinde, ve bundan her hesap döneminin sonunda çıkarılan envanter ve bilançolar kaydolunur. İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler mal envanteri çıkarttıklarında işlemlere ait kayıtlarla karıştırmamak suretiyle işe başlama halinde işletme defterinin baş tarafına; bundan sonra her hesap döneminin sonunda işlem kayıtlarını takip eden sayfalara envanteri kaydederler. İsteyenler ayrı bir envanter defteri tutarak mal envanterini bu deftere kaydederler. Muhasebede Dönem Sonu İşlemleri / Envanter Listeleri Çok çeşitli mal kullanan büyük işletmeler, ayrıntılı envanter defteri tutmaları zorluk arz edeceğinden envanterin listeler halinde yazılması, yasal olarak mümkündür.Envanter listelerinin geçerli olabilmesi için sahip olması gerekli hususlar şunlardır. • Envanter listelerine kaydedilen iktisadi kıymetler sayfa üzerinde sıra numarası verilmelidir. • Envanter listeleri kendi

Hiç yorum yok: